Geert van Kesteren werkt vanuit Jaffa, Israël waar hij beschikbaar is voor opdrachten, de actualiteit in de regio volgt en werkt aan de voltooiing van zijn langetermijnproject 'After the Ceasefires' dat in film, fotografie en tekst reflecteert op het Israëlisch-Palestijns conflict.
Geert van Kesteren (1966) is een fotojournalist en filmer bekend van zijn boeken 'Why Mister, Why?' en 'Baghdad Calling’ over de oorlog in Irak. In een carrière die inmiddels 25 jaar beslaat bezocht hij talloze brandhaarden over de hele wereld en maakte reportages in zo’n 60 landen. Hij ontving de ‘Infinity Award in Photojournalism’ van het International Center of Photography in New York in 2008, 'PhotoEspana Book of the Year Award’, een 'World Press Photo Award' in de categorie 'Hard News series’, de ‘Zilveren Camera’, twee maal ‘Fotojournalist van het Jaar’ en de Kees Scherer prijs.
Zijn eerste fotoboek ‘Mwendanjangula! Aids in Zambia’ (2000), over de aids-pandemie die destijds tachtig miljoen Afrikanen teisterde, werd in de ban gedaan door de regering van Zuid Afrika. In de opvolgers ‘Why Mister, Why?’ (2004) en ‘Baghdad Calling’ (2008) documenteert Van Kesteren de oorlog in Irak waarin hij een compleet andere realiteit schetst dan de politiek in de tijd ons presenteerde - als voorbode van wat ons nog te wachten stond. Deze werken worden ook vanwege de verrassende presentatie als ‘vernieuwend binnen de geëngageerde fotojournalistiek’ beschouwd en zijn onderdeel van museale collecties. Van Kesteren’s fotografie en video-installaties werden in binnen- en buitenland vertoond in toonaangevende fotofestivals en musea; waaronder het British Museum, Rencontres d' Arles, Visa pour l’Image Perpignan, Brighton fotofestival, Barbican Art Gallery Londen, het Nederlands Fotomuseum, de Kunsthal en het Rijksmuseum.
Geert van Kesteren werkte intensief met kranten als het Parool en Trouw, weekbladen als Vrij Nederland en in het buitenland met name met Stern en Newsweek of voor Ngo's als Unicef en Amnesty International. De afgelopen jaren is hij zich meer en meer gaan richten op onafhankelijke eigen projecten; publicaties en vertoningen van journalistiek werk in boeken, apps en exposities met fotografie en film. Geert van Kesteren was genomineerd lid bij Magnum Photos, is lid van de Adviesraad bij World Press Photo en spreker op symposia.
APP Why Mister, Why? Iraq 2003 - 2013. Photographs and text: Geert van Kesteren Design: Antenna-men, Rotterdam 2013.
PRIJZEN Nederland Utrecht Prijs Zilveren Camera Fotojournalist van het Jaar (2x) Kees Scherer Prijs Zilveren Camera / 22 nominaties Internationaal Visa d'Or, Festival Visa, Perpignan ICP Infinity Award in Photojournalism World Press Photo / Spot News Series Picture of the Year international (POYi) (2x) / Book Award & Magazine Division Series Schonste Bücher Aller Welt / silver medal Fotofrühling Kassel / nomination Deutsche Börse Photography Prize / nomination (2x) PhotoEspana / Book of the Year UNICEF Photo of the Year / 2nd prize Hansel Mieth Preise / honorable mention